Bil, babyskydd och bilstol?

Vilken jungel!
Jag vill ju ha en Maxi Cosi men Britax är ju också bra eller hur?! Vi måste köpa ny bil då den vi har är både för liten, bara tredörrars och finns inte en chans att vi får plats med tre hundar, unge, vagn, bilstol, burar OCH packning för alla oss 5.
Problemet? Alla stolar passar inte i alla bilar. En bebis växer ur sin stol efter cirka 9 månader, sen köper man en ny som passar till X antal kilon och sen köper man ytterligare en innan man går över till bälsteskudde. Billigt? Nej!
Den stolen jag tittat på från Maxi Cosi med plattan (nedan) som man måste ha då det är säkrare än att sätta fast det med det vanliga bältet ligger på 2400:-
Köper du inte rätt platta med en gång så är chansen stor att den inte passar nästa bilstol heller. Så det är verkligen en djungel!
Hemma i Sverige kan man hyra ett babyskydd i 9 månader för 400:- då det inte finns något som helst andrahandsvärde i just bilstolar. Kände jag någon väl så kunde jag nog använda en begagnad men folk man inte känner kan ha tappat dem eller stolen kan ha vart med i en krock och det vågar man ju inte riskera.
Man kan köpa en stol som sitter kvar i bilen (ovan) som man kan avända upp till 13 kilo innan man måste vända den framåt. Då har du problemet att du inte kan ta ut stolen och fästa den på vagnen om man bara ska ut en snabbis och shoppa tex. Men det babyskyddet som passar flest vagnar är ju Maxi Cosi som då även är dyrast *såklart*
Eftersom jag är svensk så vill jag ha en stol där barnet sitter bakvänt så länge som möjligt, upp till cirka 4 år, det gör barnen inte här så vi får antagligen köpa en stol i Sverige och släpa med oss hem på planet på något sätt. Här sitter dom framvänt efter 9 månader.
Tänkte ju att man kanske kan ha två, en som alltid sitter fast om man ska åka långt och kanske ett man kan ta ut om man bara ska åka till affärn en snabbis? Men det tar ju upp dubbelt så stor plats.
Vilka problem.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback